Més informació [ Llista d'activitats | Detall d'activitat

 
4023080513   Programa d'impuls de les danses vives d'arrel tradicional
2017-2018   Curs. Educació Primària
  
   13/11/2017 - 4/12/2017 (20 hores) de 17:00h a 20:00h
   ESC Abat Marcet
   av. Abat Marcet, 324 (Terrassa) 
  
Format   Presencial
Organització   Servei d'Ordenació d'Ensenyaments de Règim Especial
  
   A determinar
  
Tipus activitat   PIDA Programa d'impuls de les danses vives d'arrel tradicional
  
Inscripció   12/09/2017 - 26/09/2017
  
Descripció i   Metodologia:   El Departament d’Ensenyament i el Departament de Cultura presenten el Programa d’impuls de les danses vives d’arrel tradicional dins del sistema educatiu, amb un programa conjunt pilot per al curs 2017-2018.

Aquest programa pretén donar a conèixer, o aprofundir en el cas dels centres que ja són actius en aquest camp, les danses populars, o danses vives d’arrel tradicional, recollides a l’inventari que ha impulsat per la Direcció general de Cultura Popular, Associacionisme i Acció Culturals del Departament de Cultura (http://dansesvives.cat/).

La primera edició d’aquest programa es desenvoluparà en quatre territoris-motor. A cadascun dels territoris es comptarà amb una entitat de referència del món de les danses populars que serà l’encarregada de fer la formació del professorat. Aquesta formació inclourà les danses, el seu context i les eines per a transmetre-les.

  
Objectius   Els objectius d’aquest Programa són els següents:

1.Posar en valor el patrimoni de danses vives, concretament a través de l’inventari que ha impulsat per la Direcció general de Cultura Popular, Associacionisme i Acció Culturals del Departament de Cultura (http://dansesvives.cat/)
2.Promoure la presència transversal de les danses vives d’arrel tradicional dins del currículum en aspectes vinculats a la música, a l’educació física, a la cultura i/o a la història.
3.Formar el professorat dels centres participants per tal que pugui fer de transmissor d’aquestes danses en el seu centre.
4.Treballar dins dels centres educatius algunes de les danses vives d’arrel tradicional pròpies de la demarcació per tal que els nens, nenes i joves puguin participar activament en la vida festiva i cultural local.
5.Promoure oportunitats per al gaudi de la dansa i per a la cohesió social i per a visibilitzar la dansa en dates assenyalades, siguin locals, siguin universals, com el Dia Internacional de la Dansa (29 d’abril).
  
Continguts   Primer bloc de formació (12 hores)
4 sessions de 3 hores (proposo 13, 20 i 27 de novembre i 4 de dsembre)
Segon bloc de formació (8 hores) - dates en funció de les característiques del grup de mestres:
Sessió de recordatori
Seguiment de l'alumnat amb filmació
Sessió d'avaluació i correcció
Trobada inter-centres (a decidir en funció de festes escolars, festes locals, etc)

Formadors: Esbart Dansaire de Rubí


Continguts (danses i el seu context):
Galop o entrada del ball de gitanes
Ball de xatos de Rubí
Ball de l’estapera de Terrassa
Ball de l’arbre de Matadepera
Ball de caramelles de Rellinars
  
Observacions   Requisits per accedir al programa

Per poder participar en el programa, l’escola hauria de preveure:
Que en el projecte del centre es manifesti interès per les danses.
La disponibilitat horària del professorat que lideri el projecte.
Facilitar una
  
Formador/a   Esbart Dansaire de Rubí, Jordi Rubio Serra (jordirubioserra@gmail.com)
  
Avaluació   Objectiu 1: Posar en valor el patrimoni, concretament a través de l’inventari de danses vives, impulsat per la Direcció general de Cultura Popular, Associacionisme i Acció Culturals del Departament de Cultura
Indicadors d’avaluació:
Els centres:
coneixen l’inventari.
identifiquen les danses pròpies de la seva zona.
ballen i coneixen el context de les danses proposades en el programa.
Objectiu 2: Promoure la presència transversal de les danses propulars dins del currículum en aspectes vinculats a la música, a l’educació física, a la cultura i a la història.
Indicadors d’avaluació:
S’han portat a terme les sessions amb alumnes per tal d’ensenyar les danses.
Els alumnes han après les danses i el seu context.
S’han vinculat les danses amb els continguts curriculars que el centre ha considerat més adients.
Objectiu 3: Formar el professorat del centre per tal que pugui fer de transmissor d’aquestes danses.

Indicadors d’avaluació:
El professorat:
ha assistit a la formació
ha après les danses i el seu context
té les eines per a ensenyar a ballar-les
ha impartit les sessions
ha fet el seguiment de l’alumnat a través d’una filmació
té les eines per a analitzar el procés i fer millores
Objectiu 4: Treballar dins centres educatius algunes de les danses pròpies de la demarcació per tal que els nens, nenes i joves puguin participar activament en la vida festiva i cultural local.
Indicadors d’avaluació:
El centre ha determinat el marc horari per a fer la formació de l’alumnat.
El centre ha facilitat espais per a mostrar les danses apreses en diversos moments del curs escolar.
El centre ha fet visible el programa a través de la pàgina web.
Objectiu 5: Promoure oportunitats per al gaudi de la dansa i per a la cohesió social.
S’ha portat a terme amb èxit la trobada inter-centres en el marc d’una festa local
  
Requisits de  certificació   Assistència a un mínim del 80% de les hores.
Haver realitzar les tasques descrites i superat l'avaluació.
  
Persones  destinatàries   mestres de primària
  
E-mail   crp-terrassa@xtec.cat
  
  


Generalitat de Catalunya
Departament d'Educació
Pla de formació permanent